Bästa tiden.

Nu är det en av årets bästa tider. Enligt mig alltså. Jag älskar den ljusgröna färgen på gräset, träden. Alla nyutslagna maskrosor. Det doftar sommar. Vi har fått njuta av värmen här i södra Finland i några dagar och jag tänker på allt det fina vi har framför oss. Snart kommer sommaren, en hoppeligen het sådan. Ser fram emot många soliga sommardagar i skären och på stranden tillsammans med mina vänner och deras barn, glass i stora lass, parkhäng, Allsång På Skansen på tisdagskvällarna, båtutflykter, Hangö och många simturer. 

Anian 7 månader.

Så har en månad gått igen. Liten håller på riktigt på att bli stor, huooh. 

Ungefär så här är vår lilling:

– Har lärt sig att dra fram sig. Nu ikväll var första gången han var på väg till ett annat rum. Han har inte riktigt fattat det ännu att han faktiskt sku kunna fara omkring i hela huset.

– Han älskar mat. Allt sjunker fortfarande.

– Han har den senaste veckan börjat använda sig av pincettgreppet istället för att gripa med hela handen. Igår plockade han i sig röda vinbär. Han grinade illa men plockade ändå i sig dem.

– Sitter flera gånger per dag på pottan. Kissar nästan varje gång och bajsar alla dagar på pottan. 

– Älskar att vara utomhus; att gunga, rutscha med storsyrran, sitta i vagnen, ligga på studsmattan och att hålla koll på allt som händer runt omkring.

– Ljudar massor och babblar och säger något som låter som mammmaaaaaa då han blir riktigt ledsen. 

– Älskar när det ”händer”. 

– Är oftast väldigt glad och gillar andra människor. 

Vilken tur att man kan svänga om vagnen så man kan hålla koll på syrran. 

Lördagsplaner.

Vilken varm och fin lördag vi har. Imorse flåsade jag iväg på en väldigt het springrunda. Hade lust att klä av mig naken.

Min bättre hälft har farit iväg på lite födelsedagsgulej till Meri- Teijo. Resten av oss skall också hänga på födelsedagsfirandet framåt eftermiddagen. 

Just nu ger jag tillvaron 10 fulla av 10. Den lilla sover och den äldre pyste just iväg till konpisen på gatan ovanför. Vad jag gör? Sol + Jojje= solstol.

Önskar er alla en trevlig lördag! 

När det äntligen vänder.

Vädret talar jag om. Äntligen har värmen hittat hit. Jag vågade inte hoppas på en solig vårfest på förskolan igår men det blev det bästa tänkbara vädret. Om två veckor är dagistiden förbi för vår förstfödda och i höst blåser nya vindar, skolan kallar.

Vi passar på att vara ute så mycket vi bara kan. Vi äter inomhus (ännu) men annars är vi ute nästan hela tiden. Att kunna ha Anian utan halare är så skönt och han tittade lite underligt på mig både igår och idag då jag inte klädde mera på honom. Som om han hade fattat liksom.

Fart och fläng är det här. Storasyster tycker det är så viktigt att lillebror får vara med så ja, han är med på det mesta. 

Vill du börja yoga? Här kommer 5 poser du kunde börja med.

En av mina kompisar har önskat att jag ska skriva om positioner i yoga som en nybörjare skulle kunna börja med. I detta inlägg kommer jag att välja ut fem poser som är en bra grund.

För det första. Börja alltid med solhälsningar. Solhälsningar värmer och stretchar upp hela kroppen inför ett yogapass. Nu har jag ingen video på då jag gör det men på bl a. YouTube finns massor! Det finns solhälsningar A och solhälsningar B. 

1. Downward Facing Dog, Adho Mukha Svanasana, Nedåtgående Hund.

Fördelar: 
– Ger energi åt kroppen.

– Stretchar axlar, baksida av lår, vader och händer.

– Stärker armar och ben.

– Kan lindra huvudvärk, trötthet och ryggont. 

– Lindrar stress.

Försök att hålla ryggen stabil och nedpressad. Gör inte som på bilden nedan dvs. att runda ryggen.

Böj istället på knäna om du är stel i ben och vader. Se bild nedan.


2. Chair pose, utkatasana, stolpositionen.

Fördelar: 

– Stärker vrister, lår, vader, ryggrad och säte.

– Stretchar axlar och bröst.

– Stimulerar magens inre organ.

Kom ihåg att rikta tårna framåt! Föreställ dig att du ska sätta ner dig på en stol. Ifall du går djupare ner så blir det tyngre. Anpassa det efter vad du orkar.


3. Warrior Pose 2, Virabadrasana 2, Krigarposition 2

Fördelar: 

– Stärker hela kroppen. Ger kraft och energi.

– Stretchar och stärker ben och vrister.

– Stretchar ljumskar, insida av lår, nröst och axlar.

– Stimulerar magens inre organ.

– Ökar upp din uthållighet. 

– Kan hjälpa mot ryggont, speciellt i andra trimestern under en graviditet. 

– Förbättrar koncentrationen.

Den främre foten skall peka framåt. 


4. Sitting half spinal pose, Ardha Matsyendrasana, sittande halv ryggradsrotation.

Fördelar: 

– Denna är en rotationsställning. Dessa positioner skapar rörlighet i ryggrad vilket ökar energiflödet i kroppen.

– Sträcker ut axlar, höfter, nacke.

– Ger energi åt ryggraden.

– Stimulerar de inre organen.

Kom ihåg att hålla ryggen rak och att fotsulan skall hållas i golvet! 


5. Boat Pose, Navasana, Båten.

Fördelar: 

– En bra core övning.

– Stärker ryggrad och bäckenbotten.

– Kan lindra stress.

– Stimulerar de inre organen och kan öka matsmältningen. 

Backa om du börjar falla bak med överkroppen, om du böjer ryggen eller får smärta i ländryggen! Viktigt att hålla en rak rygg. 

Lyft endast benen så högt att du kan jålla en rak rygg. Ta stöd av händer under knäna som på bilden nedan.

Sträva till att hålla minst fem andetag i varje position. Ett andetag är en inandning och en utandning.Andas alltid in via näsan och ut via näsan. 

Positionerna skall kännas men inte göra ont, så att säga ”röd smärta”. Gå bara så djupt i ställningen som du klarar av. Du skall klara av att andas djupt. En ryckig andning, flås eller att du håller andan är ett tecken på att du skall backa i positionen. Ge kroppen tid. Och tävla inte med någon! Ha som mål att din kropp skall bli starkare och vigare och att du själv skall må bra. Och jag lovar dig, du kommer att märka resultat ganska fort. Du blir varken styvare eller svagare av yoga, tvärtom.

Lycka till med positionerna! Deeet kommer meeer. Jag har ”några” på lager. Hehhe. 

 

Äntligen lite yoga.

Ikväll var första gången på flera dagar som jag yogat. Andledningen till att jag inte har gjort det har varit för min onda rygg. Nu är den äntligen mycket bättre! Jag kan röra mig normalt, endast sittande en lång stund gör ont. 

Jag yogade ett riktigt kort pass ikväll. Satsade på nacke, höftöppnare och framåtböjningar. Eftersom jag är med i en utmaning så passade jag på att göra en split. Eller jag är ju inte riktigt där ännu men kanske snart.